A Study of Secure Attachment Effect on Emotional Intelligence and Religious Empathy Formation in 1-3 Year Old Children, Religious Teachings and Psychology Perspectives
1
assistant professor of Qur’anic Sciences and Education University, Head of Berlin Academy of Qur’anic Sciences
2
M.A in Qur'an Sciences; University of Qur'an Sciences and Education
Abstract
Attachment is a deep emotional bond that is established between people. According to psychologists, safe attachment between children and parents at the age of 1-3 plays an important role in children's emotional growth and development, increasing intelligence and religious modeling from parents. In religious teachings, polite speech and behavior in the family have been emphasized. The findings of this study, which was conducted with the aim of analyzing the role of attachment styles in the development of emotional intelligence and religious acceptance, and to examine the connection between children’s secure attachment and religious upbringing in a descriptive-analytical correlational and comparative method, indicate that the child’s attention to the emotional needs, affection and loving speech will lead to the secure attachment formation and increase emotional intelligence. This makes parents, as heroes of life, role models for the child, and their religious behavior and speech make the child’s bond with the Almighty God and religious teachings.
آزادی، مهران و مریم محمدطهرانی، «هوش هیجانی و سبکهای دلبستگی، روانشناسی تحولی»، روانشناسان ایرانی، سال هفتم، شماره 25 ، 1389ش.
ابن أبی الحدید، عبدالحمید بن هبةالله، شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، بهتحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، مکتبة آیةالله المرعشی النجفی، قم، چاپ اول، 1404ق.
ابن بابویه، محمد بن على، من لایحضره الفقیه، بهکوشش علیاکبر غفارى، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ دوم، 1413ق.
ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، تحقیق: جمالالدین میردامادی، دار الفکر، بیروت، 1414ق.
اتکینسون، ریتا ال و دیگران، زمینۀ روانشناسی هیلگارد، مترجمان محمدنقی براهنی و دیگران، تهران، رشد، چاپ چهاردهم، 1390ش.
اخوت، احمدرضا و فاطمه فیاض، اصول و مهارتهای تربیت کودک (2 تا 7 سال)، انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت؟عهم؟، تهران، چاپ اول، 1395ش.
اسماعیلی یزدی، عباس، فرهنگ تربیت، قم، چاپ سوم، دلیل ما، 1390ش.
اعرافی، علیرضا، فقه تربیتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، چاپ دوم، 1387ش.
باقری، خسرو، نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی، مدرسه، تهران، 1385ش.
بحرانى اصفهانى، عبدالله بن نورالله، عوالم العلوم و المعارف و الأحوال _ الإمام علی بن أبیطالب؟ع؟، مستدرکها محمدباقر موحد ابطحى اصفهانى، مؤسسة الإمام المهدى؟عج؟، قم، چاپ دوم، 1382ش.
شمسآبادی، روحالله، «هنجاریابی و بررسی ساختارهای عاملی پرسشنامۀ هوشهیجانی بار_ اون و دانشآموزان متوسطه دختر و پسر شهرستان مشهد»، پایاننامۀ ارشد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، 1383ش.
شعارینژاد، علیاکبر، روانشناسی رشد، اطلاعات، تهران، چاپ پنجم، 1364ش.
شهابیزاده، «بررسی ارتباط بین سبکهای دلبستگی نسبت به والد و سبک دلبستگی بزرگسال با سبک دلبستگی به خدا در دانشجویان»، پایاننامۀ دورۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، 1383ش.
صادقی، منصوره سادات و علی مظاهری، «کیفیت ارتباط والد _ فرزند پیششرط تربیت دینی فرزندان»، خانوادهپژوهی، شماره نهم، 1386ش.
مصطفوی، سیدحسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، دار الکتب العلمیه، بیروت، 1430ق.
مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1374ش.
هنری ماسن، پاول و دیگران، رشد و شخصیت کودک، ترجمۀ مهشید یاسایی، ماد، تهران، چاپ نهم، 1374ش.
Argyle, M. (2000). Psychlogy and religion: An introduction. London: Routedge.
Fogel, L.p. (2007) childhood and attachment. Oxford University P
Hoge, D. R., Petrillo, G. H. & Smith, E. L. (1982). Transmission of religiious and social values from parents to teenage children. Journal of Marriage and the Family, 44, 569- 580.
Hunsberger, B. (1985). Parent-university Student agreement on religious and non relogious issues. Journal for the Scientific Study of Religion, 24, 314- 320.
Golman, D. (1995). Emotional intelligence. New York. Bantman Book, 42-47.
Golman, Dboyatzis, R & Mckee. A (2001). Primal leadership: The Hidden driver of Great Performance Hardward Business Review, December.
Graqvist, P.(1998). Religiousness and Perceived Childhood Attachment: on the Question of Compensation or Correspondence. Journal of the Scientific Study of the Religion, 38, 254-273.
Kirkpatrick, L. A. (1992). An Attachment-Theory Approach to the Psychology or Religion. The International Journal for the Religion, 2, 3-24
Kirkpatrick, L. A. (1994). The Role of Attachment in Religious Belief and Behavior. Advances in Personal Realationship, 5, 239-256
Kirkpatrick, L. A. (1998). God as a Substitute Attachment figure: A longitudinal Study of Adalt Attachment Style and Religious Change in College Students. Personality and Social Psychology Bulletin, 24, 961-973.
Kirkpatrick, L. A. (1999). Handbook of Attachment: Theory, Research and Clinical Application. NY: Guilford P
Kirkpatrick, L. A.,& Shaver, P. R. (1992). An Attachment Theoretical Approach to Romantic love and Religious Belief. Personality Bulletin. 18, 226-275.
Mantymaa, M. (2006). Early Mother-Infant Interaction, MD Thesis, Medical School Temper University Hospital.
Richter,L. (2004). The importance of Caregiver-Child Interactions for the Survival and Healthy Development of Young Children: A R Geneva, Switzerland, World Health Organization (WHO), Department of Child and Adolescent of Young Children.
Sroufe, L. A. (1983). Individual Patterns of Adaptation from Infancy to Preschool. In M. Perlmutter (Ed). Minnesota Symposium on Child Psychology (Vol. 16., pp. 41-85). Minneapolis: University of Minnesota Press.
Teti, D.M & Gelfand, D. (1991). Behavioral Competence among Mothers of Infants in the First Year: The Meditational Role of Maternal Self-Efficacy, Child Development, 62(5), 918-926.
Mohammadi Ashnani,, A., & Azizi, R. (2022). A Study of Secure Attachment Effect on Emotional Intelligence and Religious Empathy Formation in 1-3 Year Old Children, Religious Teachings and Psychology Perspectives. MISHKAT, 41(1), 27-49.
MLA
Ali Mohammadi Ashnani,; Robabeh Azizi. "A Study of Secure Attachment Effect on Emotional Intelligence and Religious Empathy Formation in 1-3 Year Old Children, Religious Teachings and Psychology Perspectives". MISHKAT, 41, 1, 2022, 27-49.
HARVARD
Mohammadi Ashnani,, A., Azizi, R. (2022). 'A Study of Secure Attachment Effect on Emotional Intelligence and Religious Empathy Formation in 1-3 Year Old Children, Religious Teachings and Psychology Perspectives', MISHKAT, 41(1), pp. 27-49.
VANCOUVER
Mohammadi Ashnani,, A., Azizi, R. A Study of Secure Attachment Effect on Emotional Intelligence and Religious Empathy Formation in 1-3 Year Old Children, Religious Teachings and Psychology Perspectives. MISHKAT, 2022; 41(1): 27-49.