در اندیشۀ فرجام حیات

نوع مقاله : علمی _ ترویجی

نویسنده

سردبیر و مدیر مسئول

چکیده


نویسنده در فراغتی که به وی دست داده، به اندیشیدن درباره فرجام حیات می پردازد و تفکر در آن را ضروری و در زندگی نقش آفرین می شمرد. هرچند نوشتار به شیوه حدیث نفس است، اما سوال هایی که درباره مرگ و احوال پس از آن و رستاخیز از خاطرش می گذرد پرسش هایی همگانی است.
با استدلال بدیهی به این نتیجه می رسد که پاسخ های صحیح را باید از مکتب وحی گرفت؛ زیرا مردن حادثه ای است که برای هرکس یک بار روی می دهد و قابل تکرار و آزمون نیست. راجع به هدف زندگی و هدفمندی آفرینش و زنده شدن مردگان با استناد به آیات قرآن - که دلیل خردپسند می آورد – بحث می شود. با نگاه به خویشتن از «تن» و «من» که حقیقت آدمیزاد است سخن به میان می آید و به روح که منشا حیات و نامیراست توجه داده می شود. نتیجه آنکه مرگ آغاز دگرزیستن و حیات جاودان معرفی می شود. مرگ در آینه روایات، شامل احادیثی است که از معصومان درباره وصف مردن رسیده، و بازتاب آن در شعر، پایان بخش مقاله است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reflections on the End of Life

نویسنده [English]

  • Muhammad Mahdi Rukni Yazdi
چکیده [English]

The questions brought up about death and afterlife are popular among the public. In this writing (as a personal account), with an obvious reasoning, the writer arrives at the conclusion that the true answer is to be obtained through the school of Revelation; because death is an incident that is never repeated nor testable. Purpose of life, purposefulness of creation, the coming to life of the dead, and man’s synthetic identity of body and soul are the subjects dealt with in this article. Finally, it is concluded that according to the Qur’ān and the traditions of the Infallible Imams (A.S.), death is the beginning of a new and eternal life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • death
  • eternal life
  • purposefulness of creation
  • afterlife states
  1. ابوالفضل رشیدالدین میبدی، کشف الأسرار وعُدَّةُ الأبرار، به اهتمام علی‌اصغر حکمت، تهران، 1339.
  2. حسن بن علی حرّانی، تُحفُ العقول، تصحیح و ترجمه علی‎اکبر غفاری، کتاب‌فروشی اسلامیه، شعبان 1384.
  3. رفیع الدین اسحق بن محمد همدانی، سیرت رسول الله(ص)، ، به تصحیح دکتر اصغر مهدوی، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
  4. سخنان حسین بن علی(ع)،  از مدینه تا کربلا، محمدصادق نجمی، چاپ پنجم.
  5. شرح این رویداد مهم را در کتب سیره و تاریخ می‌توان دید، مانند: رسول جعفریان، تاریخ سیاسی اسلام، ج1؛ سیرة رسول خدا(ص)، انتشارات دلیل ما، 1385.
  6. محمدباقر مجلسی، بحارالأنوار، بیروت، ج29، ص141 و نهج البلاغه.